Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

Theoretical and methodological approaches to the study of intelligentsia educational capital

Abstract

The process of modernization in contemporary education is accompanied with the occurring in the scientific community rethinking its own role and functions. The article focuses on the transformation of understanding of education as a factor of socialization and as a way of transfering the knowledge and of introduction to the cultural experience, to gaining insight into it as a resource/capital or investment in the future of individual social and professional status. The article analyzes main theoretical and methodological approaches to studying the phenomenon of educational capital in relation to the particular social group of intelligentsia.

About the Author

Marina Bulanova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Константиновский Д.Л., Попова М.С. Молодежь, рынок труда и экспансия высшего образования // Социологические исследования. 2015. № 11.

2. Жизненный мир россиян: 25 лет спустя (конец 1980-х - середина 2000-х гг.): Научное издание / Под ред. Ж.Т. Тощенко. М., 2016. С. 274-275.

3. Schultz T. Investment in Human Capital. N. Y., 1971.

4. Becker G.S. Human Capital. N. Y.: Columbia University Press, 1964.

5. Коулмэн Д. Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность. 2001. № 3. С 121-139.

6. Бурдье П. Формы капитала // Экономическая социология. Электронный жур нал. 2002. Т. 3. № 5. С. 60-74.

7. Чередниченко Г.А. Образовательные и профессиональные траектории молодежи: исследовательские концепты // Социологический журнал. 2013. № 3.

8. Логинов Д.М. Поствузовское образование как инструмент развития человеческого потенциала: возможности и ограничения // Журнал институциональных исследований. 2012. Т. 4. № 1. С. 89-101.

9. Ключарев Г.А., Шереги Ф.А., Чурсина А.В. Об эффективности непрерывного образования в наукоемких производствах // Вестник Института социологии. 2016. № 19. С. 75-93.

10. Максимова М.Л. Ресурсный подход в исследовании системы образования // Перспективы: Сб. научных статей. Вып. 6. Н. Новгород: Изд-во НИСОЦ, 2007. С. 100-109.


Review

For citations:


Bulanova M. Theoretical and methodological approaches to the study of intelligentsia educational capital. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2017;(3):24-29. (In Russ.)

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)