Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

The subject matter of philosophy as an issue of the modern times register. Towards the stylistics of the educational course

Abstract

The question how to teach philosophy is strongly connected with the question about the subject of philosophy. There are a lot of different approaches to defining the subject matter of learning in the educational course of philosophy. The article claims that the most important pedagogical task is considering the variety of thinking practices. Students should be oriented to research the heuristic strategies of such practices as well as to be able of analyzing the potential of their applicability to different classes of issues. According to that general thesis, it is necessary to change the whole design of the educational course “Philosophy” for the bachelor students of non-philosophical educational programs.

About the Authors

Vladislav M. Karelin
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Karelin Vladislav M. – Ph.D. in Philosophy, Department of Social Philosophy, Faculty of Philosophy.


Natalia I. Kuznetsova
Vavilov Institute for the History of Science and Technology of the Russian Academy of Sciences.
Russian Federation
Kuznetsova Natalia I. – Dr. in Philosophy, professor, Department of Modern Problems of Philosophy, Russian State University for the Humanities; chief researcher.


References

1. Поппер К. Логика научного исследования: пер. с англ./под общ. ред. В.Н. Садовского. Москва: Республика, 2005. С. 78.

2. Поппер К. Открытое общество и его враги: в 2 т.: пер. с англ./под общ. ред. В.Н. Садовского. Москва: Международный фонд «Культурная инициатива», 1992. Т. 2. С. 478.

3. Мейясу К. После конечности: эссе о необходимости контингентности/пер. с франц. Л. Медведевой. Екатеринбург; Москва: Кабинетный ученый, 2015.

4. Ленин В.И. Три источника и три составных части марксизма//Ленин В.И. Полн. собр. соч.: в 55 т. 5-е изд. Москва: Изд-во полит. литературы, 1973. Т. 23. С. 43.

5. Аристотель. Метафизика//Аристотель. Соч.: в 4 т. Т. 1./под ред. В.Ф. Асмуса. Москва: Мысль, 1976. С. 68.

6. Ясперс К. Введение в философию: пер. с нем./под ред. А.А. Михайлова. Мн.: Пропилеи, 2000.

7. Рассел Б. История западной философии: пер. с англ./под общ. ред. В.Ф. Асмуса. Москва: Изд-во политической литературы, 1959. С. 7.

8. Карелин В.М., Кузнецова Н.И., Грифцова И.Н. «Философия» как учебный курс: смена концепта//Высшее образование в России. 2017. № 10 (216). С. 64-74.

9. Степин В.С. Научная рациональность в техногенной культуре: типы и историческая эволюция//Вопросы философии. 2012. № 5. С. 18-25.

10. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну/пер. с нем. В. Седельника, Н. Федоровой. Москва: Прогресс-Традиция, 2000.


Review

For citations:


Karelin V.M., Kuznetsova N.I. The subject matter of philosophy as an issue of the modern times register. Towards the stylistics of the educational course. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2017;(4/2):298-305. (In Russ.)

Views: 216


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)