Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

Compositional role of the landscape in Russian icon of the second half of the XVII century and the first third of the XVIII century

Abstract

The article is dedicated to one aspect of researching elaborated landscape backgrounds, appeared in Russian icon painting in the second half of the XVII century. New forms replaced traditional nature images on the icons. The landscape of a new type can play different compositional role in icons placed there as follows: landscapeas a background; landscape, which includes hagiographical scenes; landscape, containing the main subject; landscape fragment in anarch of doorway architecture. Depending on the compositional role, connection of the main subject of the icon with a landscape changes.

About the Author

Svetlana Kiryanova
Andrey Rublev Central Museum of Ancient Russian Culture and Art (Moscow); State Institute of Art Studies
Russian Federation


References

1. Антонова В.И., Мнева Н.Е. Каталог древнерусской живописи Государственной Третьяковской галереи. Опыт историко-художественной классификации. В 2 т. Т. 2. М.: Государственная Третьяковская галерея, 1963. С. 443, кат. 954, ил. 157-158.

2. Брюсова В.Г. Русская живопись XVII века. М.: Искусство, 1984. С. 112, цв. ил. 29.

3. Романенко А.И. Патриаршие палаты. М.: Арт-курьер, 2001. С. 91.

4. Святые образы: Русские иконы XV-XX веков их частных собраний / Авт.-сост. И.В. Тарноградский. М.: Эксперт Клуб, 2006. С. 76-77, кат. 44.

5. Бусева-Давыдова И.Л. Культура и искусство в эпоху перемен: Россия семнадцатого столетия. М.: Индрик, 2008. С. 23, ил. на цветной вклейке.

6. Маленькие шедевры больших мастеров: Иконы Ярославля XVI-XIX веков из собрания Ярославского художественного музея: Каталог выставки / Авт.-сост. О.Б. Кузнецова, А.В. Федорчук. М.: Северный паломник, 2006. С. 54-55, кат. 25.

7. Костромская икона XIII-XIX вв. / Авт.-сост. Н.И. Комашко, С.С. Каткова. М.: Гранд-Холдинг, 2004. С. 555, кат. 148, ил. 245.

8. Бусева-Давыдова И.Л., Рутман Т.А. Церковь Ильи пророка в Ярославле. М.: Северный паломник, 2002. С. 43, ил. 32.

9. Ярославский художественный музей: 101 икона из Ярославля / Авт.-сост. О.Б. Кузнецова, А.В. Федорчук. М.: Северный паломник, 2007. С. 136, кат. 30, ил. на с. 57.

10. Русская житийная икона / Авт.-сост. Н.И. Комашко, Е.М. Саенкова. М.: КнигиWam, 2007. С. 18, ил. на с. 19-21.

11. Полякова О.А. Шедевры русской иконописи XVI-XIX вв. М.: Арт-родник, 1999. Кат. 26.

12. Сахарова О.М. Иконостас Успенского собора Рязанского кремля: Путеводитель. М.: Северный паломник, 2010. С. 90, ил. 127.

13. Мельникова [Кирьянова] С.А. Проблема «мотивированного» и «немотивированного» пейзажа в иконописи второй половины XVII - первой трети XVIII вв // XVI Научные чтения памяти Ирины Петровны Болотцевой (1944-1995): Сб. ст. Ярославль, 2012. С. 90-100.

14. Словарь русских иконописцев XI-XVII веков / Ред.-сост. И.А. Кочетков. М.: Индрик, 2009. Ил. 3 на вклейке 2.

15. Меняйло В.А. Иконы из Вознесенского монастыря Московского Кремля: Каталог. М.: Красная площадь, 2005. С. 120-122, кат. 16.

16. Русская икона XVIII века / Авт.-сост. Н.И. Комашко. М.: КнигиWam, 2006. С. 318, кат. 2, ил. на с. 30-33.


Review

For citations:


Kiryanova S. Compositional role of the landscape in Russian icon of the second half of the XVII century and the first third of the XVIII century. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2015;(2):120-127. (In Russ.)

Views: 199


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)