Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

“Letter graphics” in Russian futurism: visualization strategies

Abstract

The article deals with the issue of letter graphics in Russian futurism. Futurist poetry articulates a specific kind of vision which combines visual and verbal representation, thus setting a new type of interrelations between graphics and the poetic text. The poets of the Zaum created a new graphic alphabet which expresses the synthesis of the verbal and visual through the integrative nature of the isoverbal text. A new typography appeared in the works of Ilia Zdanevich, Igor Terentiev and Aleksei Kruchenykh. Being a phenomenon of transformation of iconic signs, Varvara Stepanova’s visual poetry comprised an experiment which was both phonetic and graphical. The new model of representation received a remarkable structural solution when an abstract composition with coloured letters traced an unconventional reference between the verbal and visual contexts.

About the Author

Irina Sakhno
People’s Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Крученых А. «Мир затрещит, а голова моя уже изрядно…»: Письма А.А. Шемшурину и М.В. Матюшину, 1913-1921. М.: Гилея, 2012. С. 29, 43.

2. Малевич К.С. Письма к М.В. Матюшину / Публикация Е.Ф. Ковтуна // Ежегодник Рукописного отдела Пушкинского Дома на 1974 г. Л., 1976. С. 191.

3. Ильязд [Илья Зданевич]. ЛидантЮ фАрам: аслаабличья виртеп ф 5 действах действа 5. ПарИш: rue Zacharie, 20, издАния 41°, 1923. 61 с.

4. Крэри Дж. Техники наблюдателя. Видение и современность в XIX веке. М.: V-A-S press, 2014. С. 161-162.

5. Лаврентьева Е. Экспрессия букв // Русский авангард 1910-1920-х годов и проблема экспрессионизма: Сб. ст. М., 2003. С. 462.

6. Крученых А. Нестрочье. Тифлис - Сарыкамыш, 1917. С. 2.

7. Терентьев И. 17 ерундовых орудиев. Тифлис - Сарыкамыш, 1919. С. 28.

8. Ковтун Е.Ф. Русская футуристическая книга. М.: РИП-холдинг, 2014. С. 198.

9. Бурлюк Д., Третьяков С., Толстая Т., Рафаилович С. Бука русской литературы / Обл. Нагорской, заставки Клюна. М.: Тип. ЦИТ, 1923. С. 6.

10. Каталог Крученых // Rarus’s Gallery [Электронный ресурс]. URL: http://www.raruss.ru/avant-garde/935-kruchenykh-catalogue.html (дата обращения: 08.10.2015).

11. Кульбин Н. Что есть слово (11-я декларация слова как такового) // Русский футуризм. Теория. Практика. Критика. Воспоминания / Сост. В.Н. Терехина и А.П. Зименков. М.: Наследие, 1999. С. 45.

12. Хлебников В. Собрание произведений: В 5 т. / Под общ. ред. Ю. Тынянова, Н. Степанова. Л.: Изд-во писателей в Ленинграде, 1928-1933. Т. 5. С. 207.

13. Степанова В. Человек не может жить без чуда. Письма. Поэтические опыты. Записки художницы. М.: Сфера, 1994. С. 41.

14. Степанова В.Ф. Гауст чаба. М.: Изд. автора, 1918.

15. Степанова В. Беспредметное творчество // Степанова В. Человек не может жить без чуда. Письма. Поэтические опыты. Записки художницы. М.: Сфера, 1994. С. 48.

16. Лаврентьева Е.А. Экспрессия букв // Русский авангард 1910-1920-х годов и проблема экспрессионизма: Сб. ст. М., 2003. С. 423.

17. Степанова В. Ртны хомле. М., 1918.


Review

For citations:


Sakhno I. “Letter graphics” in Russian futurism: visualization strategies. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2016;(1):52-62. (In Russ.)

Views: 236


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)