Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

The sound in R. Bresson films in the context of M. Merleau-Ponty phenomenology of cinematography

Abstract

The article deals with the sound features of films by French director Robert Bresson. Intraframe and offscreen music, noise and speech are investigated in the context of the author’s unique style and aesthetic principles of the master, developed and improved throughout his creative life. Methodological basis for the analysis were some of the ideas of Maurice Merleau-Ponty, the French philosopher of the phenomenological-existential direction. The study revealed a decisive role of director’s aesthetic localization in the audiovisual decision of the film. The sound side of Bresson films evolves from the expressed affectivity to the visual ontology.

About the Author

Yulia Mikheeva
Institute of Film Art; Russian State University of Cinematography named after S. Gerasimov
Russian Federation


References

1. Sontag S. Spiritual Style in the Films of Robert Bresson // Sontag S. Against Interpretation. N. Y.: Dell Publishing Co., 1969. P. 181-198.

2. Schrader P. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Berkeley: University of California Press, 1972.

3. Виноградов В.В. Стилевые направления французского кинематографа. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2010. С. 209.

4. Шрейдер П. Трансцендентальный стиль в кино: Одзу, Брессон, Дрейер. Ч. 1 / Пер. Н.А. Цыркун // Киноведческие записки. 1996/97. № 32. С. 189.

5. Брессон Р. Заметки о кинематографе // Робер Брессон. Материалы к ретроспективе фильмов. Декабрь 1994. М.: Музей кино, 1994. С. 12.

6. Мерло-Понти М. Кино и новая психология / Пер. М.Б. Ямпольского // Киноведческие записки. 1992. № 16. С. 15.

7. Флоренский П.А. У водоразделов мысли // Флоренский П.А. Соч.: В 2 т. М.: Правда, 1990. Т. 2. С. 35.

8. Божович В. Робер Брессон // Божович В. Современные западные кинорежиссеры. М.: Наука, 1972. С. 87-97.

9. Достоевский Ф.М. Кроткая // Достоевский Ф.М. Петербургские повести и рассказы. Л.: Лениздат, 1973. С. 734.

10. Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. СПб.: Ювента; Наука, 1999. С. 20.

11. Брессон Р. В разговоре с Сержем Данэ и Сержем Тубиана «Кайе дю синема», № 348-349, июнь - июль 1983 г // Робер Брессон. Материалы к ретроспективе фильмов. С. 55.


Review

For citations:


Mikheeva Yu. The sound in R. Bresson films in the context of M. Merleau-Ponty phenomenology of cinematography. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2015;(1):45-63. (In Russ.)

Views: 361


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)