Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

Defining horror genre based on Rick Altman genre theory

Abstract

The article defines horror genre in cinema embracing necessary features. Critically analyses the semantic-syntactic theory of genres, inspired by the works of Rick Altman, proves its efficiency in cinema studies.

About the Author

Alexey Ionov
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Moine R. Cinema Genre. Oxford: Blackwell Publishing, 2008. P. 61.

2. Altman R. The American Film Musical. Bloomington: Indiana University Press, 1989.

3. Маркулан Я.К. Киномелодрама. Фильм ужасов. Л.: Искусство, 1978. С. 124.

4. Комм Д.Е. Формулы страха. Введение в историю и теорию фильма ужасов. СПб.: БХВ-Петербург, 2012. С. 9.

5. Артемьева О.Э. Эволюция эстетической модели жанра «хоррор» в американском кино: Дис. ... канд. искусствоведения. М., 2010. С. 11.

6. Кинг С. Пляска смерти. М.: АСТ, 2003. С. 39.

7. Кристева Ю. Силы ужаса. Эссе об отвращении. СПб.: Алетейя, 2003. С. 46.

8. Creed B. Kristeva, Femininity, Abjection // The Horror Reader / Ed. by K. Gelder. L.: Routledge, 2000. P. 64.

9. Carroll N. The Philosophy of Horror, or Paradoxes of the Heart. N. Y.: Routledge, 1990. P. 31-32.

10. Шибутани Т. Социальная психология. М.: Прогресс, 1969. С. 95.


Review

For citations:


Ionov A. Defining horror genre based on Rick Altman genre theory. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2015;(2):107-114. (In Russ.)

Views: 444


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)