Psychoanalytic kinesics aspects and the role of visual topos in the methodology of the studies of Art in the end of XIX-XX centuries
Abstract
References
1. Wölfflin H. Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur. München : Phil. Diss., 1886. S. 2.
2. Вёльфлин Г. Ренессанс и барокко. СПб.: Азбука-классика, 2004. С. 140-141.
3. Ванеян С. Аби Варбург глазами Эрнста Гомбриха: опыт символизма и комментарии // Вестник ПСТГУ. Серия V. Вопросы истории и теории христианского искусства. 2012. Вып. 3 (9). С. 135.
4. Warburg A. Einleitung (1929) // Warburg A. Der Bilderatlas Mnemosyne / Hrsg. von M. Warnke. 3 Aufl. Berlin: Akademie-Verlag, 2008. S. 3-6.
5. Cassirer E. Worte zur Beisetzung von Professor Dr. Aby M. Warburg // Mnemosyne. Beiträge zum 50 Todestag von Aby M. Warburg. Göttingen: Gratia-Verlag, 1979. S. 18.
6. Panofsky E. A. Warburg // Mnemosyne. Beiträge zum 50 Todestag von Aby M. Warburg. Göttingen: Gratia-Verlag, 1979. S. 29-30.
7. Торопыгина М. Аби Варбург: биография и биографы // Искусствознание. 2013. № 3-4. С. 26.
8. Curtius E.R. Europäische Literatur und Lateinisches Mittelalter. 10 Aufl. Bern, 1984. S. 9.
9. Curtius E.R. Topik als Heuristik // Toposforschung. Eine Dokumentation / Hrsg. von P. Jehn. Frankfurt a/M.: Athenaum Verlag, 1972. S. 19-20.
10. Фрейд З. Остроумие и его отношение к бессознательному. СПб.; М., 1997. С. 29.
11. Юнг К.Г. Психика: структура и динамика. М.: Харвест, 2005. С. 416.
12. Gombrich E.H., Kris E. The Principles of Caricature // British Journal of Medical Psychology. 1938. Vol. 17. P. 325.
13. Gombrich E. The Image and the Eye. Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation. N. Y., 1982. P. 124.
Review
For citations:
Limanskaya L. Psychoanalytic kinesics aspects and the role of visual topos in the methodology of the studies of Art in the end of XIX-XX centuries. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2016;(1):29-37. (In Russ.)