Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies

Advanced search

Childhood in socio-humanistic perspective. Methodological and technological basis for scientific-applied thesaurus creation

Abstract

The paper presents the methodology and technology of scientific-applied Thesaurus for specialists in the sphere of childhood. In general, Thesaurus is understood as accumulation of data of knowledge in various socio-humanitarian sciences. The article substantiates the avant-garde character of childhood sociology in interdisciplinary synthesis of various childhood sciences. It is stated that modern sociology of childhood absorbs the existing methodological approaches and methodological developments in effort to understand new phenomena of the world of childhood. The authors mark two possible ways towards the Thesaurus creation: universality or metadisciplinarity. It is also shown how an idea of the universal knowledge of the childhood is implemented in Wikipedia. The progress towards metadisciplinarity is recognized as productive.

About the Authors

Svetlana Mayorova-Shcheglova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


Svetlana Mitrofanova
S.P. Korolev Samara National Research University
Russian Federation


References

1. Кон И.С. Ребенок и общество: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2003. С. 68.

2. Кон И.С. Проблемы междисциплинарной кооперации общественных наук (на материалах социологии детства) // Советская социология: В 2 т. Т. 1: Социальная теория и Социальная практика. М.: Наука 1982. C. 249.

3. Щеглова С.Н. «Социология детства» как элективный курс. Опыт преподавания // Социологические исследования. 2003. № 6. С. 109.

4. Бесчасная А.А. Междисциплинарный характер социологических исследований детства // Теория и практика общественного развития. 2015. № 18. С. 16-20.

5. Alanen L. “Intersectionality” and other challenges to theorizing childhood [Электронный ресурс] // Sage Journals. Childhood. 2016. Vol. 23 (2). P. 157-161. URL: http://chd.sagepub.com/content/23/2/157.full.pdf+html (дата обращения: 28.07.2016 ).

6. Митрофанова С.Ю., Штифанова Е.А. Роль информационных технологий и гаджетов в социализации детей // Экономика и социология. 2015. № 1. С. 18-24.

7. Губанова А.Ю. Детство информационной эпохи: новые термины и понятия [Электронный ресурс] // Материалы Международной научной конференции «Российское социологическое сообщество: история, современность, место в мировой науке (К 100-летию Русского социологического общества имени М.М. Ковалевского)» / Отв. ред. Ю.В. Асочаков. СПб.: Скифия-принт, 2016. С. 242-243. URL: http://soc.spbu.ru/nauka/publications/Sbornik_Koval_100. pdf (дата обращения: 20.11.2016).

8. Википедия [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%8F (дата обращения: 01.08.2016).

9. Категория: Детство [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Категория:Детство (дата обращения: 01.08.2016).

10. Детство [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Детство (дата обращения: 01.08.2016).

11. Childhood [Электронный ресурс] // Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Childhood (дата обращения: 01.08.2016).

12. Социология детства [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Социология_детства (дата обращения: 01.08.2016).

13. Sociology_of_childhood [Электронный ресурс] // Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Sociology_of_the_family#Sociology_of_childhood (дата обращения: 01.08.2016).

14. Филипова А.Г. Детство в фокусе отечественных социологических исследований // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2016. № 1 (41). С. 80-87.


Review

For citations:


Mayorova-Shcheglova S., Mitrofanova S. Childhood in socio-humanistic perspective. Methodological and technological basis for scientific-applied thesaurus creation. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2017;(2):57-67. (In Russ.)

Views: 156


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6401 (Print)
ISSN 2073-6401 (Online)