Liturgical aspect of the composition “The Christ in Majesty” or “Majestas Domini” in monumental romanesque iconographic programs
Abstract
References
1. Подосинов А.В. Символы четырех евангелистов. Их происхождение и значение. М.: Языки русской культуры, 2000.
2. Fromaget M. Majestas Domini. Les quatre vivants de l’Apocalypse dans l’art. Turnhout: Brepols, 2003.
3. Poilpré A.-O. Maiestas Domini. Une image de l’Église en occident (Ve-IXe siècle). P., 2005. P. 105.
4. Fortescue A. Sanctus. Vol. 13 // New Advent. The Catholic Encyclopedia [Электронный ресурс]. URL: http://www.newadvent.org/cathen/13432a.htm (дата обращения: 15.01.2015).
5. Лупандин И., Шишова Т. Евхаристическая молитва // Католическая энциклопедия. T. 1. М.: Изд-во францисканцев, 2002. С. 1771-1773.
6. Алымов В.А. Лекции по исторической литургике // Библиотека Якова Кротова [Электронный ресурс]. URL: http://krotov.info/history/04/alymov/alym_14.html (дата обращения: 15.01.2015).
7. Laffite M.-P., Denoël Ch., Besseyre M. Trésors carolingiens. Livres mannuscrits de Charlemagne à Charles le Chauve. P.: Bibliothèque nationale de France, 2007. Р. 102-103.
8. Sennhauser H.R., Courvoisier H.R. Zur Klosteranlage // Мustair Kloster st. Johann. Zurich, 1996. S. 53-65.
9. Poilpré A.-O. Le décor de l’oratoire de Germigny-des-Prés: l’authentique et le restauré // Cahier de civilisation médiévale. 1998. Vol. 41. P. 281-297.
10. Freeman A., Meyvaert P. The Meaning of Theodulfs Apse Mosaic at Germigny-des-Pre // Gesta. 2001. Vol. 40. № 2. Р. 125-139.
11. Augustinus De Catechizandis Rudibus // PL. T. 40. Col. 309-348.
12. Deschamps P. Les peintures du chœur de Saint-Pierre-les-Églises (Vienne) (Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres. 1950. Vol. 94. № 1. P. 33-44) // Persée: Portail de revues en sciences humaines et sociales [Электронный ресурс]. URL: http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/crai_0065-0536_1950_num_94_1_78487 (дата обращения: 15.01.2015).
13. Conant K.J. The Theophany in the History of Church Portal Design // Gesta. 1976. Vol. 15. Р. 127-134.
14. Oursel R. Bourgogne romane. 8-ème ed. P.: Zodiaque, 1986. Р. 287.
15. Stabl H. The problem of Manuscript Painting at Saint-Denis During the Abbacy of Suger // A Symposium / Ed. by P.L. Gerson. 1987. Р. 163-180.
16. Boespflug F., Zaluska Y. Le dogme trinitaire et l’essor de son iconographie en occident de l’époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) // Cahiers de Civilisation Médiévale. 1996. Vol. 37. № 3. Р. 204.
17. Хрипкова Е.А. Визуализация темы евхаристии в иконографической программе западного фасада базилики Сен-Дени XII века // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. T. 51. № 1. С. 66-73.
18. Dulau R., Albers G. Peintures murales en France XII-XVI siècle. P.: Ed. Citadelles&Mazenod, 2013. P. 151-165.
19. Kendall C.B. The Allegory of the Church: Romanesque Portals and Their Verse Inscriptions. Toronto: University of Toronto Press, 1997. P. 51.
20. Ткаченко А.А. Евхаристия на Западе во II тысячелетии. Т. 17. С. 615-696 // Православная энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: http://www.pravenc.ru/text/351651.html (дата обращения: 15.01.2015).
21. Шафф Ф. История христианской церкви. Т. 5. Средневековое христианство. От Григория VII до Бонифация VIII. СПб.: Библия для всех, 2008. С. 281-311 // Библиотека учебной и научной литературы [Электронный ресурс]. URL: http://sbiblio.com/BIBLIo/archive/shaf_5/05.aspx (дата обращения: 15.01.2015).
22. Petrus Venerabilis Cluniacensis Abbas Tractatus adversus Petrobruisianos // Patrologiae cursus completus. Series Latina: In 217 t. / Ed. by J.P. Migne. P., 1844-1864. T. 189. Col. 719-850D.
23. Vloberg M. L’Eucharistie dans l’art. En 2 vols. Vol. 1. Grenoble; P.: B. Arthaud, 1946. P. 99.
Review
For citations:
Khripkova E. Liturgical aspect of the composition “The Christ in Majesty” or “Majestas Domini” in monumental romanesque iconographic programs. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Philosophy. Social Studies. Art Studies. 2015;(1):95-107. (In Russ.)